Do zakresu działań Wydziału Edukacji w szczególności należy:
1. Prowadzenie spraw związanych z pełnieniem przez Miasto Orzesze funkcji organu prowadzącego jednostek oświatowych, w tym: 1) zakładanie, prowadzenie, przekształcanie i likwidacja publicznych przedszkoli, szkół, placówek oświatowych; 2) ustalanie sieci publicznych przedszkoli, szkół podstawowych oraz granic ich obwodów; 3) sprawowanie nadzoru nad działalnością placówek oświatowych; 4) przeprowadzanie konkursów na stanowiska dyrektorów oraz powierzanie funkcji dyrektora przedszkola, szkoły podstawowej; 5) prowadzenie ewidencji urlopów wynikających ze stosunku pracy dyrektorów placówek oświatowych prowadzonych przez Miasto; 6) powoływanie oraz odwoływanie ze stanowiska dyrektora placówki oświatowej; 7) prowadzenie spraw związanych z oceną pracy dyrektorów jednostek oświatowych, współdziałanie z organem nadzoru pedagogicznego; 8) organizowanie posiedzeń komisji egzaminacyjnej nadającej nauczycielom awans zawodowy nauczyciela mianowanego; 9) wnioskowanie w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla pracowników obsługiwanych placówek oświatowych; 10) przygotowywanie projektów podziału środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli; 11) koordynowanie i organizowanie narad dla dyrektorów obsługiwanych placówek oświatowych; 12) współpraca ze związkami zawodowymi. 2. Analizowanie i zatwierdzanie projektów arkuszy organizacyjnych szkół i przedszkoli. 3. Przygotowywanie projektów uchwał Rady dotyczących realizacji zadań określonych przepisami prawa dla organu prowadzącego przedszkola i szkoły podstawowe. 4. Prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem kosztów kształcenia młodocianych pracowników. 5. Obsługa merytoryczna programów rządowych i dotacji celowych z budżetu państwa oraz pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych. 6. Realizowanie zadań organu prowadzącego jednostki oświatowe wynikających z ustawy dotyczącej Systemu Informacji Oświatowej, a także zadań wynikających z ww. ustawy w stosunku do jednostek oświatowych prowadzonych przez podmioty inne niż Miasto Orzesze. 7. Prowadzenie spraw związanych z rozliczeniem finansowym z innymi gminami z tytułu: 1) dotowania przedszkoli; 2) zwrotu kosztów dotacji przekazanych na dzieci niebędące mieszkańcami Miasta Orzesze a uczęszczające do przedszkoli publicznych prowadzonych przez Miasto Orzesze; 3) zwrotu kosztów dotacji za dzieci z Miasta Orzesze uczęszczające do przedszkoli publicznych i niepublicznych funkcjonujących na terenie innych gmin; 4) rozliczania dotacji udzielanej na podstawie zawieranych porozumień międzygminnych. 8. Prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych. 9. Prowadzenie rejestru żłobków i klubów dziecięcych. 10. Prowadzenie ewidencji i czynności związanych z udzielaną dotacją do niepublicznych przedszkoli i innych niepublicznych form wychowania przedszkolnego. 11. Prowadzenie dokumentacji, przygotowywanie decyzji oraz polecenia wypłat dotyczących przydzielania stypendiów naukowych oraz nagród sportowych. 12. Kontrolowanie spełniania obowiązku nauki. 13. Opracowywanie sprawozdań, raportów, statystyk i analiz, opinii, odpowiedzi na wnioski i interpelacje dotyczących realizacji zadań oświatowych. 14. Ścisła współpraca z Referatem Finansowym ds. Oświatowych w sprawach dotyczących finansów oświatowych, jak również uzgadnianie projektów planów finansowych placówek oświatowych. 15. Wykonywanie powierzonych Dyrektorowi Miejskiego Zespołu Oświaty dotychczasowych zadań ujętych w uchwałach Rady lub w innych aktach prawnych. 16. Współdziałanie z Wydziałem Rozwoju i Zamówień Publicznych przy przygotowywaniu dokumentacji przetargowej zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. 17. Realizowanie zadań wynikających z przepisów prawa oświatowego w zakresie dowozu uczniów w tym uczniów niepełnosprawnych realizujących obowiązek szkolny i nauki. 18. Współpraca z Wydziałem Inwestycji i Remontów w sprawie planowania remontów w placówkach oświatowych. 19. Obsługa merytoryczna spraw, które zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 są zastrzeżone dla kompetencji Burmistrza Miasta Orzesze. 20. Sprawowanie nadzoru nad żłobkami oraz klubami dziecięcymi w trybie art. 54 – 57 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. 21. Planowanie, uzgadnianie, koordynowanie i nadzorowanie remontów realizowanych w placówkach oświatowych zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa Budowlanego, Warunków Technicznych Wykonania i Odbioru Robót, przepisów PPIS oraz przepisów BHP i Ppoż. 22. Sporządzanie zakresów prac remontowych dla poszczególnych placówek oświatowych na podstawie pism dyrektorów. 23. Uzgadnianie z Burmistrzem ewentualnej zmiany zakresu realizowanych prac remontowych ustalonych na podstawie sporządzonego przed rozpoczęciem prac kosztorysu inwestorskiego. 24. Przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do rozliczenia prac remontowych w placówkach oświatowych z zakresu zamówień publicznych. 25. Dokonywanie odbiorów technicznych częściowych i końcowych realizowanych zadań remontowych. 26. Kontrolowanie pod względem merytorycznym poprawności wystawianych przez wykonawców faktur. 27. Koordynacja działań w zakresie zawierania umów dotyczących obiektów oświatowych w zakresie utrzymania porządku i czystości oraz wszelkich mediów.
|